Witajcie!
Na właściwe otwarcie podcastu wybrałyśmy filmy o narodzinach dźwięku, a tym samym o narodzinach filmowego musicalu. W drugim odcinku „Wtem, piosenka” rozmawiamy o dwóch filmach, na które wpłynął przełom dźwiękowy w kinie, czyli o „Śpiewaku jazzbandu” i „Deszczowej piosence”. Nie mogłyśmy się nagadać, dlatego rozmawiamy o wielu, wielu kwestiach: kulturze żydowskiej w Ameryce początku XX wieku, minstrelach i postaci Ala Jolsona z jednej strony i o hollywoodzkim blichtrze, który przykrywał ogrom poniesionego wysiłku z drugiej. Zadajemy jednocześnie pytania zasadnicze: kto na dźwięku w kinie chciał zarobić, ile twarzy ma niesławny blackface, jak wyglądał śpiewak jazzbandu A.D. 1980 i czy warto przemoczyć buty tańcząc w deszczu?
Lektury:
- J. Hoberman & Jeffrey Shandler, „Entertaining America: Jews, Movies, and Broadcasting”
- Jim Hillier & Douglas Pye, „BFI Screen Guide: 100 Film Musicals”
- Lucjan Kydryński, „Kino muzyczne”
- Peter Wollen, „Singin’ in the Rain”
- Bernerd F. Dick, „That Was Entertainment: The Golden Age of the MGM Musical”
- Sean Griffin, „Free and Easy? A Defining History of the American Film Musical Genre”
- Michael Rogin, „Blackface, White Noise. Jewish Immigrants in the Hollywood Melting Pot”
- Jonathan D. Tankel, „The Impact of The Jazz Singer on the Conversion to Sound” [w:] „Journal of the University Film Association”
- Harry M. Benshoff & Sean Griffin, „America On Film. Representing Race, Class, Gender and Sexuality at the Movies”
- Michael Rogin, „Blackface, White Noise: The Jewish Jazz Singer Finds His Voice”[ w:] “Critical Inquiry”
- Roger Ebert „Amerykanin w Paryżu”, „Deszczowa Piosenka”
Gdzie obejrzeć?
- „Śpiewak jazzbandu” (reż. Alan Crosland, 1927) — iTunes, Youtube, Amazon
- „Deszczowa piosenka” (reż. Stanley Donen, Gene Kelly, 1952) — Rakuten, Amazon, Youtube
Wtem, piosenka prowadzą:
Linki:
- Napisz do nas na: wtempiosenka@gmail.com
- Słuchaj nas na Spotify
- Subskrybuj nasz kanał na YT
- Polub nasz fanpage na Facebooku
- Odwiedź naszą stronę